Home » Google Data Specialist (virtueel)

Opleiding: Google Data Specialist (virtueel)

Bij: Edumia B.V.

 
 

Opleidingsinhoud

  • Je hebt alle kennis om zelf Google Analytics 4-accounts op te zetten en tot in detail goed in te richten om zo tot een goede fundering voor je websitestatistieken te komen.
  • Je weet Google Tag Manager perfect in te zetten voor je data in Google Analytics 4, zoals via het implementeren van trackingcodes en doormeten van gebeurtenissen.
  • Je kunt de juiste gegevensbronnen aan Looker Studio koppelen om visueel aantrekkelijke dashboards te creëren.
  • Je kunt op basis van grondige statistische analyses kansen ontdekken om het rendement van je marketingcampagnes en website te verhogen.


  • Je kunt direct met concrete verbeterpunten aan de slag gaan om jouw data slimmer in te richten en er meer succes mee te behalen.


Programma
De opleiding bestaat uit 5 dagen van 6 uur. Het programma is een goede mix van praktijk en theorie. Je doet veel theoretische inzichten op en gaat die in de praktijk toepassen. Ook op je eigen Google Analytics 4-, Google Tag Manager- en Looker Studio-account. De opleiding is opgebouwd uit 3 trainingen: Google Analytics 4 Certified Professional, Google Tag Manager en Looker Studio, inclusief een onderdeel dat je voorbereidt op het examen tot Google Analytics 4 Certified Professional.

De opleiding ziet er als volgt uit:

Dag 1: Google Analytics 4 - the basics

  • Introductie Google Analytics 4 en uitleg kernbegrippen.
  • Google Analytics UA-versie vs. nieuwe GA4-versie.
  • Werking van Google Analytics 4 dataverzamelingen.
  • Privacyrichtlijnen in Google Analytics 4 (AVG).
  • Account structureren.
  • Interface en data interpretatie.
  • Vergelijkingen instellen en gebruiken.
  • Rapporten personaliseren.
  • Basis inrichting van Google Analytics 4 (o.a.):

    [li]IP-adressen uitsluiten.
  • Google-signalen activeren.
  • Belangrijke gebeurtenissen meetbaar maken.



Dag 2: Google Analytics 4 op gevorderd niveau

  • Geavanceerde inrichting van Google Analytics 4 (o.a.):

    [li]Campagneverkeer meetbaar maken (via UTM-tagging) en analyseren.
  • Verkeersbronnen uitsluiten van rapporten.
  • Cross-domain tracking instellen.
  • Zoekopdrachten op de site meetbaar maken.
  • Tools koppelen aan Google Analytics 4.
  • E-commerce tracking.


  • Verkenningsrapporten instellen en analyseren (o.a. pad- en trechteranalyse).
  • Impact van attributiemodellen op advertenties.
  • Attributiepaden analyseren.



Dag 3: verder de diepte in

  • Toepassing van extra functionaliteiten (o.a.):

    [li]Aangepaste definities voor meer context bij gebeurtenissen.
  • Instellen van aangepaste inzichten.
  • Inhoudsgroepen aanmaken.
  • Reguliere expressies gebruiken.
  • Extra mogelijkheden voor privacy regulatie (gegevens verbergen en Google Consent Mode).
  • Gegevens importeren.
  • BigQuery koppelen.


  • Voorbereiding op het examen.
  • Afleggen van het officiële Google Analytics examen.



Dag 4: Data verrijken met Google Tag Manager

  • Introductie Google Tag Manager.
  • Uitleg werking van Google Tag Manager (tags, triggers, variabelen en dataLayers).
  • Structureren van een overzichtelijk account met folders, tags, triggers en variabelen.
  • Google Tag Manager-container opzetten.
  • Google Tag Manager installeren op je website.
  • Google Tag Manager implementeren voor trackingcodes/meetpixels van Google Analytics, Google Ads (remarketing en conversiemeting), Facebook, LinkedIn Insights en Overige tools (o.a. Hotjar).
  • Gebeurtenissen meetbaar maken voor klikken op links (uitgaand, telefoonnummers en e-mailadressen), klikken op buttons, bestand downloads (o.a. PDF), interactie met YouTube video's en formulier verzendingen.



Dag 5: Data visualiseren met Looker Studio

  • Introductie Looker Studio.
  • KPI's bepalen voor je dashboard.
  • Gegevensbronnen koppelen voor Google bronnen (Google Ads, -Analytics en -Search Console) en voor niet-Google bronnen (Facebook).
  • Zelf data toevoegen via Google Spreadsheets.
  • Data visualiseren met onder andere tabellen, grafieken, cirkeldiagrammen, widgets en scoreboards.
  • Dashboards vormgeven (lay-out en huisstijl).
  • Gebruiken van bestaande templates.
  • Toepassen van geavanceerde functies zoals filters, vergelijkingen, segmenten, formules en meerdere dimensies.
  • Gegevensbronnen mengen.
  • Dashboards (automatisch) delen met anderen.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

De opleiding tot Google Data Specialist is er voor iedereen die meer uit Google Analytics 4, Google Tag Manager en Looker Studio wil halen en deze tools volledig wil begrijpen. Of je nu ondernemer bent of bij een grote multinational of een mkb-bedrijf werkt, deze training leert je alles wat jij nodig hebt om deze tools voor jouw bedrijf te laten werken. De opleiding is o.a. relevant voor (online) marketeers, e-commercemanagers, webmasters, webdevelopers en zzp'ers.

Wil je zelf accounts van A tot Z kunnen opzetten? Of wil je kennis opdoen over deze tools om nog beter te kunnen sparren met een collega die of bureau dat hiermee werkt? Dan is deze opleiding perfect voor jou.

Door de kleine groep is er veel persoonlijke aandacht en kun je altijd eigen casussen inbrengen. Voorkennis is niet nodig. De opleiding is er zowel voor beginners als voor professionals die hun data-kennis verder willen uitbreiden.

Opleidingsduur

5 dag

Kosten

De kosten bedragen EUR 3125 excl. btw

Plaatsen / leslocaties

Virtueel

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Google Analytics 4, Google Tag Manager én Looker Studio vormen samen de essentiële basis voor een volledige data-analyse. Google Analytics 4 helpt je om bezoekersgedrag en prestaties van je website te begrijpen, Google Tag Manager zorgt ervoor dat je zonder technische kennis trackingcodes kunt beheren en implementeren, en Looker Studio stelt je in staat om data uit verschillende bronnen te combineren en te visualiseren in overzichtelijke dashboards. Maar hoe combineer je deze tools om het maximale uit je data te halen? Hoe zorg je ervoor dat je tracking nauwkeurig is ingesteld en dat je dashboards de juiste informatie tonen? En hoe gebruik je data om je marketingstrategieën te optimaliseren? In deze opleiding leer je hoe je alle onderdelen naadloos op elkaar afstemt voor een complete data-analyse.

Tijdens de opleiding ga je aan de slag met je eigen accounts, zodat je direct verbeterpunten kunt doorvoeren. Hierdoor ontwikkel jij je tot Google Data Specialist en kun je na deze opleiding zelfstandig Google Tag Manager- en Google Analytics 4-accounts inrichten en analyseren. En kun je op basis van data en zelf gecreëerde dashboards beter onderbouwde beslissingen nemen om je online prestaties te verbeteren. Bovendien leg je tijdens de opleiding het Google Analytics 4-examen van Google af. Dat levert je een wereldwijd erkende en veelgevraagde Google Analytics 4-certificering op.

Informatie aanvragen

Gegevens aangeduid met een * zijn verplicht in te vullen.
jaar
 
resterend: tekens
 
26B3A Typ de code exact over: (hoofdlettergevoelig)
 
© Copyright 2009-2025 Particuliereopleidingen.nl | Algemene voorwaarden | Overzicht van onze aanbieders | Adverteren