Home » Gesprekstechnieken

Opleiding: Gesprekstechnieken

Bij: Learnit

Inhoud van de cursus



Technieken verbeteren en vaardiger worden in het voeren (en sturen) van gesprekken. Daar waar het bij onze training Communicatieve vaardigheden veel meer om de eigen manier van communiceren en uitdrukken gaat, gaat het er bij gesprekstechnieken om dat je jouw manier van communiceren inzet om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar juist door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting.



Als rode draad nemen we de ijsbergtheorie: onder en boven het wateroppervlak. Als we boven water effectief gedrag willen laten zien, is het zaak om te weten hoe dat gedrag onder water (wel of niet) tot stand komt. Wat is er onder water aan de hand, waardoor het ons niet lukt om boven water bepaald gedrag te laten zien?







In de training Gesprekstechnieken leer je je bewust te worden van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek. Je leert het doel van een gesprek helder voor ogen te krijgen, waardoor je bewust je strategie en gesprekstechnieken kunt bepalen om dit doel te bereiken. Door je vaardigheden aan te scherpen, zullen je gesprekken prettiger, effectiever en efficiŽnter verlopen.



Onderwerpen



Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

Opfrisser over de manier waarop wij communiceren:

Hoe werkt het communicatieproces en welke valkuilen liggen op de loer?[/li]
Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie:

Wat zeg je letterlijk, wat doe je met je lichaam, hoe klinkt je stem en welk effect heeft dit op een gesprek?[/li]
De IJsbergtheorie:

Concreet waarneembaar gedrag (voor iedereen zichtbaar) ligt boven het wateroppervlak. Hoe dit gedrag tot stand komt en welke motieven en drijfveren hierbij een rol spelen liggen onder het wateroppervlak en zijn niet direct waarneembaar[/li]
Het sturen van een (doelgericht) gesprek: doel, techniek en strategie:

Binnen elk gesprek streef je een doel na, bijvoorbeeld slecht nieuws brengen, feedback geven of je mening geven. Om dit doel te bereiken stippel je een strategie uit en zet je technieken in. Welke strategie en welke technieken zullen jou het beste helpen om dit doel te bereiken?[/li]
Luister- en gespreksvaardigheden:

Bijvoorbeeld: aandachtgevende houding, samenvatten, doorvragen, vraagtechnieken, gevoel reflecteren[/li]
Van boodschap naar proces: interactie tijdens een gesprek:

Inzicht in communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau[/li]
Aansluiten op je gesprekspartner:

Aandacht en oog hebben voor de belevingswereld, het referentiekader, van de ander[/li]
Omgaan met emoties en weerstanden:

Herkennen van weerstand bij jezelf en de ander en hoe hiermee om te gaan[/li]




Resultaten


  • Je bent je bewust van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek;
  • Je kunt de juiste technieken inzetten om jouw doel te bereiken;
  • Je bent in staat om de regie in het gesprek (terug) te krijgen en te behouden en je weet hoe je een gesprek kunt sturen;
  • Je weet hoe je je eigen weerstand en de weerstand van anderen kunt herkennen en hoe je hier mee om kunt gaan en
  • Je luistert goed naar je gesprekspartner en hebt oog voor diens referentiekader, zodat misverstanden kunnen worden voorkomen.





Doelgroep



Deze training is bij uitstek geschikt als je veel gesprekken voert en graag je vaardigheden aanscherpt om deze gesprekken prettiger, effectiever en efficiŽnter te laten verlopen. Herken je jezelf in ťťn of meer van onderstaande punten?


  • Je wilt je vraagtechnieken graag verbeteren om meer informatie uit een gesprek te halen
  • Je wilt in een gesprek graag de ruimte creŽren om naar elkaars verwachtingen of belangen te luisteren
  • Je wilt graag meer inzicht in het proces van wederzijdse beÔnvloeding tijdens een gesprek (communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau)
  • Je wilt graag leren welke technieken je het beste kunt inzetten bij een specifiek gespreksdoel (slecht nieuws brengen, confronteren, een voorstel doen, feedback of kritiek geven etc.)
  • Je wilt voorkomen dat een gesprek ontspoort door hoog opgelopen emoties
  • Je wilt beter leren luisteren naar de ander





Deze lijst is natķķrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jŪj aandacht aan besteden binnen het thema gesprekstechnieken?



Lesmethodiek



In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en je zťlf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.



Maatwerk



De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geÔnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Duur van de cursus

2 dagen

Kosten van de cursus

900 Euro
inclusief koffie,thee, lunch en trainingsmateriaal

Plaatsen / leslocaties

Leiden, Assen, Nijmegen, Apeldoorn, Alkmaar, Amsterdam, Den Bosch, Tilburg, Heerenveen, Groningen, Eindhoven, Arnhem, Maastricht, Enschede, Breda, Amersfoort, Rotterdam, Utrecht, Den Haag

Algemene informatie over de cursus

Jouw manier van communiceren zet je in om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting. In onze tweedaagse training leer je bewust je strategie en gesprekstechnieken te bepalen om je doelen te bereiken, waardoor gesprekken prettiger, effectiever en efficiŽnter verlopen.

Informatie aanvragen

Gegevens aangeduid met een * zijn verplicht in te vullen.
jaar
 
resterend: tekens
 
1148B Typ de code exact over: (hoofdlettergevoelig)
 
© Copyright 2009-2017 Particuliereopleidingen.nl | Algemene voorwaarden | Overzicht van onze aanbieders | Adverteren